•  Låga priser
  •  Lång erfarenhet
  •  Hög kvalitet
  •  Snabba leveranser (1-3 dagar)

ergonomispecialisten.se 

Tel.08-410 35111 kl.10-15 


info@ergonomispecialisten.se

Stå upp och jobba, må bättre och lev längre.

Hälften av din vakna tid tillbringar du på jobbet. Just därför är det viktigt att du jobbar så smart som möjligt, med rätt utrustning som gör att din kropp mår bra. Forskning visar att vi sitter alldeles för mycket, upp till 13 timmar per dag. Man pratar om att ”sitta är det nya röka”. Trots att de flesta av oss har höj och sänkbara skrivbord sitter vi ändå ner och jobbar. Genom att stå upp och jobba, istället för att sitta, kommer du att uppleva många positiva hälsovinster.

Variation är A och O

Fördelarna med att variera sig och att stå upp och jobba under delar av dagen är många. Blodcirkulationen ökar, du blir piggare och mer produktiv och dessutom får du bättre hållning. Några tips för att komma igång med att stå är att börja dagen stående, höj ditt bord det sista du gör när du går för dagen. Att stå upp efter lunch är också bra, då slipper du den trötthet som kan infinna sig när du har ätit.

  • Ökad kaloriförbrukning – när du står tre timmar per arbetsdag i en månad motsvarar det ett helt maratonlopp i förbrända kalorier jämfört med om du hade suttit ner.
  • Risken för diabetes typ 2, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar minskar om du står upp.
  • Du kommer att tillgodogöra dig din träning bättre om du även står upp och jobbar.
  • Du blir piggare och kan koncentrera dig bättre.
  • Risken för besvär med belastningsskador i rygg och nacke minskar.

 

Så här kommer du igång med att stå och arbeta i fyra steg.

1.

Vänj kroppen långsamt

Många tror att man direkt orkar stå och jobba vid skrivbordet åtta timmar om dagen. Det stämmer inte. Dina ben, fötter, rygg och resterande kroppsdelar kommer ta kål på dig.

Istället är det bättre att börja lugnt. Stå upp tills du inte känner för det längre och sätt dig ner en stund. När du känner för att stå igen, så reser du dig. Fortsätt så hela dagen, och allteftersom kommer du orka stå upp vid skrivbordet längre stunder.

 

2.

Hitta en rutin

Svårt att få till rutinerna vid det höj- och sänkbara bordet? Gör ett stå/sitt-schema för varje dag/vecka. Efterhand kan du öka ståtiden och minska sittandet, och snart kommer du märka att du blir starkare.

Du kan exempelvis börja med att stå upp i 30 minuter och sedan sitta i 15. Upprepa kontinuerligt under dagen, så får du en varierad arbetsposition på köpet.

3.

Vilka arbetsuppgifter är lättare att göra stående?

Fundera på vilka arbetsuppgifter du föredrar att göra stående (och sittande), och planera din arbetsposition utefter det.

Många föredrar att stå när de ska ringa samtal och svara på mejl, och att sitta när de ska skriva eller analysera längre texter

4.

Tänk på underlaget 

Och sist, men inte minst. Släng bort finskorna och leta fram stabila skor som ger dina fötter det stöd som behövs.

Dina fötter kommer belastas mer när du står upp och arbetar jämfört med när du sitter ner. Du kan även satsa på en mjuk och flexande ståmatta.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen